Alapozó Mozgásterápia

…A mozgáskoordináció problémái akadályozzák a későbbi szakaszok fejlődését. De a lemaradást be lehet pótolni…

Alapozó terápia, alapozó torna
Korosztály:          5-16 éves

Milyen tünetek esetén ajánlott az Alapozó Fejlesztés?

Ha a gyermek

  • anyanyelvi készségek terén elmaradást mutat,
  • beszédészlelési- és beszédértési nehézségekkel küzd,
  • diszlexiás, diszgráfiás,
  • figyelemzavaros,
  • gyenge a ceruzafogása,
  • gyenge grafomotorikus képességgel rendelkezik,
  • gyengébb tantárgyi teljesítményű (külalak, olvasás/írás),
  • hiperaktív,
  • iskolaéretlen óvodás és tanulásban akadályozott,
  • iskolába készül,
  • kézdominanciája még kialakulatlan (jobb-bal kezesség),
  • megkésett- vagy hibás beszédfejlődésű,
    mozgásban „ügyetlen”,
  • mozgáskoordinációján javítani kell,
    nagyon nem akar rajzolni,
  • nem megfelelő a mozgáskoordinációval rendelkezik,
  • nem megfelelő szem-kéz és szem-láb koordinációjú,
  • nem mond hosszú- és kerek mondatokat,
  • önbizalomhiányos,
  • sok hangot nem tisztán ejt.
Bővebben az alapozó terápiáról

Az Alapozó Terápia (alapozó torna) 5-16 éves korig foglalkozik elsősorban anyanyelvi készségproblémás gyerekek fejlesztésével.

Lényege az, hogy a fent felsorolt esetek kialakulásának okai között sokszor az idegrendszer éretlensége áll. Ez az éretlenség általában csak az iskolába kerüléskor derül ki, mert akkor kerülnek a gyerekek és az idegrendszer igazán nagy terhelés alá, de mivel az nem teljesen egészséges, ezért a gyerek szétesik és különböző tüneteket produkálhat. Ha valóban az éretlen idegrendszer áll a probléma hátterében (ezt egy vizsgálattal ki lehet mutatni), akkor a terápia hatásos.

A terápia mozgásterápia, melynek során az idegrendszer újra, ezúttal helyesen megtanulja az alapvető nagymozgásokat. Majd bonyolultabb mozgáskoordinációt és figyelmet igénylő feladatokat végeznek a gyerekek, melyeknek kifejezetten a két agyfélteke együtt dolgozásának az összehangolása a célja. Nagyon fontos a korai felismerés, megelőzés.

- Kattins a nagyitásra -
A módszer célja

Az Alapozó Terápia olyan mozgásfejlesztésen alapuló (ún. motoszenzoros) típusú idegrendszer fejlesztő terápia, amely során végig haladunk a mozgásfejlődés szakaszain, újraindítjuk a mozgásfejlődés állomásait. Ezzel biztosítjuk az agy kompenzációs és újból indított fejlődésbeli lehetőségét.

A kimaradt, elhagyott lépcsőfokokat pótolják, amelyek a fejlődés akadályát jelentették.
A módszer végig kíséri a gyermekeket az egyszerű mozgásoktól az összetett, sorozatokból álló, bonyolult mozgásokig, a fejlett koordinációt igénylő feladatok megtanulásáig, a jó kivitelezésig. Végig segítjük őket a több irányú figyelmet igénylő feladatok automatizált szintű végrehajtásáig.

Fejlesztjük a gyermekek általános mozgásügyességét, a kézügyességet igénylő feladatok kivitelezésének alapjául szolgáló finommotorikát.

Elősegítjük a stabil jobb-, vagy baloldali dominancia kialakítását és megerősítését is.
Mozgásfejlesztési gyakorlatsorunkkal hatunk a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgást kiegészítjük fejlesztő pedagógiai módszerekkel (idő, tér, emlékezet, ritmus, labdagyakorlatok stb.), ezzel tesszük teljessé módszerünk hatását.

Az alapozó terápia hatásai
  • Segíti az iskolára való felkészülést (térbeli-és időbeli tájékozódást, ritmusérzéket, verbális és képi emlékezetet, észlelést és érzékelést fejlesztő gyakorlatok, amelyek előkészítik az írás, olvasás, számolás képességét).
  • Iskoláskorban növeli a tantárgyi teljesítményt (ha a gyermek írásképe nem szép, nehezen figyel a külalakra, olvasási/számolási nehézségekkel küzd).
  • Javítja a mozgáskoordinációt (egyensúlyt, rugalmasságot, nagymozgást, szem-kéz és szem-láb koordinációt segítő gyakorlatok). Segít kialakítani, vagy ha már kialakult, begyakorolni a kézdominanciát (jobb- vagy balkezesség). Fejleszti a finommotorikát (kézügyességet, grafomotorikát fejlesztő gyakorlatok, ceruzafogást és formaészlelést segítő rajzolások).
  • Fejleszti az anyanyelvi készséget (megkésett, hibás beszédfejlődés esetén, ha a gyermek nehezen tanul meg új kifejezéseket, beszédészlelése és beszédprodukciója nem a korának megfelelő).
  • Növeli az önbizalmat és a pozitív énképet (minden gyermek egyéni odafigyelésben részesül, a fejlesztés a gyerekek személyiségét és érdekeit figyelembe véve történik).
  • Segíti a gyermek figyelmének és koncentrációjának fejlődését (fejleszti a monotonitás tűrését és a kitartást, segít a feladattudat és feladattartás kialakításában).